روغن گل سرخ

#روغن_گل_سرخ

روغن گل سرخ در مکتب طب ایرانی و نیز در صنایع آرایشی بهداشتی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به طوری که تنها اسانس مجاز و قابل استفاده در فرآورده های بهداشتی مخصوص نوزادان و کودکان به شمار می آید. خاصیت ضد حساسیتی که در روغن گل سرخ وجود دارد، یکی از امتیازات این محصولات به حساب می آید.

دو روش برای تهیه روغن گل سرخ مطرح شده است

1⃣ روش سرد:

مقداری گلبرگ های تازه گل سرخ را در ظرف شیشه ای بریزید و روغن کنجد بر آن اضافه کنید و در مقابل آفتاب قراردهید تا گلبرگ ها سفید شود. سپس این مخلوط را با فشار، صاف کنید و گلبرگ های جدیدی به روغن اضافه کنید. عمل صاف کردن و افزودن گلبرگ های گل سرخ، هفت بار باید تکرار شود.

2⃣روش گرم:

افشرده گل سرخ تازه را با هم وزنش روغن کنجد یا روغن زیتون روی آتش ملایم بجوشانند تا آب گل سرخ تبخیر شود و روغن باقی بماند. آنگاه مخلوط را صاف کنند و در ظرف شیشه ای تمیزی نگهداری کنند.

??خواص روغن گل سرخ:

این روغن مرکب القوی و مایل به برودت است. اطباء این روغن را در درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله در تسکین سردرد، به تنهایی یا مخلوط با سرکه یا گلاب تجویز می کنند. روغن گل سرخ در درمان انواع گوش درد، ورم ها، سوختگی ها، اسهال های مراری، تسکین التهاب معده، زخم ها، جوشش های گرم به کار می رود. همچنین به عنوان دفع کننده ضرر ناشی از خوردن موادی مثل آهک و زرنیخ یا صابون و ذراریح به کار می رود. این روغن در درمان بیماری هایی مثل زونا که دارای مواد خبیثه هستند، کاربرد دارد.

کاربرد دیگر آن در بهداشت دهان و دندان می باشد و برای حفظ و صیانت از خوردگی و شکنندگی دندان ها به کار می رود. این روغن در تسکین درد دندان نیز داروی مؤثری است.

?منبع : مجموعه مقالات مکتب طب ایرانی، محمد عبادیانی، صفحه 74  

کدمطلب:970918  13PC


 

روغن گل سرخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا