شوراهای اسلامی باید توسعه دهنده طب اسلامی ایرانی باشد

نماینده مجلس شورای اسلامی: بستر سازی های لازم برای توسعه تدریس طب اسلامی – ایرانی در دانشگاه ها و تصویب مصوبات لازم در راستای توجه بیشتر به این حوزه از مهمترین فعالیتهایی است که دولت باید در دستور کار قرار دهد.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان درخصوص اهمیت توسعه طب ایرانی – اسلامی در کشور در پیشگیری و درمان بیماری­ها گفت: بسیاری از روایت های رسیده با سند معتبر از معصومین علیهم السلام  بر درمان بیماری­ها و معالجه امراض اعم از ساده تا مهلک با داروهای گیاهی تاکید دارد. طب­الصادق؛ طب­الرضا و طب­النبی حاوی دستورات و راهکارهایی برای پیشگیری یا درمان بسیاری از امراض است که در دوره های مختلف تاریخی توسط حکما و اطبای اسلامی و ایرانی مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

وی دراین باره افزود: بیان کاربردهای درمانی هر یک از داروهای گیاهی موجود که اتفاقا در کشور چهار فصل ایران در دسترس ما قرار دارد توسط معصومین اشاره به راهکارهای ساده اما اصولی در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری­هاست که متاسفانه در دهه های اخیر و با توسعه علم نوین پزشکی کنار گذاشته شده و جدیت خود را از دست داده است.

طب سنتی ریشه در دستورات طبی اسلامی دارد

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طب سنتی ریشه در دستورات طبی دارد از این جهت در کشوری که ام القرای کشورهای اسلامی نامیده می شود و خداوند متعال مواهب زیادی از داروهای گیاهی و تنوع آن را در این سرزمین در اختیار ما قرار داده است، نظام و حکومت اسلامی به روز کردن و آسان­سازی استفاده از طب اسلامی- ایرانی را باید در اولویت برنامه ریزی­ها و مصوبات خود قرار دهد. از این رو انتظار می رود وزارت بهداشت با توجه حداکثری به این مهم تحقق طب اسلامی – ایرانی را براساس اصول مورد نیاز در دستور کار واولویت برنامه های پیشگیری و بهداشتی خود قرار دهد.

نظارت بر فعالیت های حوزه طب اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک گفت: بستر سازی­های لازم برای توسعه تدریس  طب  – ایرانی در دانشگاه ها و تصویب مصوبات لازم در راستای توجه بیشتر به این حوزه از مهمترین فعالیت­هایی است که دولت باید در دستور کار قرار دهد. توجه به راهکارهای اساتید فن و استفاده بهینه از نقطه نظرات آنها در توسعه طب اسلامی – سنتی از جمله مواردی است که باید دنبال شود. نظارت بر فعالیت های حوزه طب اسلامی – ایرانی نیز باید مهم انگاشته شود چرا که نظارت و کنترل مانع سوء استفاده های احتمالی و عدم ورود کسانی به این حوزه می­شود که از تخصص لازم برخوردار نیستند. ایجاد تشکیلاتی برای نظارت؛ آموزش و معرفی حکما و اطبای ایرانی به جامعه نیز از مهمترین وظایف دولت و وزارت بهداشت ودرمان به شمار می رود.

افزایش علاقمندی مردم به درمان با طب سنتی

وی در پایان تاکید کرد: در حالی که امروز دنیا به سمت توسعه طب سنتی و پیشگیری و درمان با طب سنتی  گرفته شده پیش می رود متاسفانه مافیای دارو درایران به شدت به دنبال ضربه زدن به این مساله حیاتی است. با اینکه ایران اسلامی از بهترین سرمایه های روایات و آموزه های دینی در مسائل طبی برخوردار است اما سخت گیری­ها، نامهربانی ها و اجحافی که دراین حوزه صورت داده شده تا کنون مانع توسعه طب –ایرانی شده است. بی تردید ایران اسلامی باید در گسترش این طب – ایرانی پیشتاز باشد از این رو با توجه به افزایش علاقمندی مردم به درمان در این حوزه ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع و تصویب قوانین مربوطه با حمایت دولت و سایر ارگان­ها و نهادها و حمایت­های مردم می­تواند بسترهای مورد نیاز گسترش طب اسلامی – ایرانی را افزایش دهد تا علاوه بر برخورد با مافیای دارویی و پزشکی ضوابط لازم اعم از بیمه و زیرساخت های مورد نیاز سنتی – ایرانی اندیشیده شود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا