نظر محقق طب ایرانی و اسلامی در خصوص شیر گاو

شیر گاو شفا است، اما نه شیری که دست کاری شده است

حسینی منش گفت: طبق بیانات ائمه اطهار (علیهم السلام) همانطور که خوردن گوشت گاو مکروه است در لبنیات گاوی یعنی شیر و روغن گاو هم شفا وجود دارد. اما شیری که به وسیله خوراک های شیمیایی و به بهانه افزایش شیر، دست کاری و بیمار نشده باشد.

 

به گزارش حکیم نیوز، شیر از جمله مواد مغذی است که از دیرباز نسبت به مصرف آن، چه در طب سنتی و چه در طب نوین توصیه های بسیاری شده است. این روزها با شروع سال تحصیلی، مصرف شیر بیشتر مورد توجه خانواده ها به ویژه برای دانش آموزان است. اما این ماده لبنی در هفته های اخیر سروصدای بسیاری به پا کرده و چالش هایی برای خانواده ها در مصرف کردن یا عدم مصرف آن ایجاد کرده است. «حکیم نیوز» برای بررسی بیشتر این ماده مغذی و مصرف مکمل های طبیعی حاوی کلسیم به سراغ «سید مهدی حسینی منش»، محقق و پژوهشگر سلامت و پیشگیری در حوزه طب سنتی رفته است. مشروح این مصاحبه در ادامه ارائه شده است.

 

جناب حسینی منش، درخصوص کلسیم موجود در شیر بفرمایید؛ با توجه به اینکه اخیراً برخی اطباء طبق اظهار نظراتی درباره مضرات شیر، از کلسیم ناچیز آن صحبت هایی کرده اند.

اگر ما گاو را با آنتی بیوتیک، داروهای شیمیایی مختلف و هورمون ها بیمار نکنیم شیر گاو طبق بیانات ائمه اطهار(علیهم السلام) شفا است. اما متأسفانه گاوها را به وسیله خوراک های شیمیایی، به بهانه افزایش شیر و عامل بیماری نشدن، بیمار می کنیم و با این روش هم گوشت گاو و هم شیر گاو را بیمار کرده ایم.

مکمل های شیری به گاو می دهیم تا شیرش افزایش یابد و بیمارش می کنیم و به جای قرنطینه کردن برای بهبودی، آنتی بیوتیک به خوردش می دهیم و شیر همان گاو بیمار آنتی بیوتکی که متأثر از دارو است را هم دوشیده و با مابقی شیرها مخلوط می کنیم. به طور قطع چنین شیری مضر است. مانند بقیه کارهایی که می کنیم. مثلاً نمک طبیعی که از معدن بیرون می آوریم، تمام مواد معدنی و مفیدش را بیرون کشیده و تبدیل به یک ماده شیمیایی مضر می کنیم و در اختیار مردم قرار می دهیم. بعد هم می گوییم نمک نخورید چرا که سم سفید است؛ درست، این سم است اما اینکه نمک اصلی نیست این نمک تغییر یافته و خراب شده است.

طبق بیانات ائمه اطهار علیهم السلام، همانطور که پیش تر گفته شد خوردن گوشت گاو مکروه است اما در لبنیات گاوی یعنی شیر و روغن آن، شفا وجود دارد. برعکس گوسفند که به خوردن گوشتش توصیه شده و از شیرش نهی شده است. ما الآن در ایران، گاو داریم که 9 درصد چربی دارد و غنی از کلسیم است به خصوص گاو زرد ایرانی که صهیونیست ها در زمان قاجار آن را شناسایی کرده و به بهانه طاعون از بین بردند. نژادش را به اسرائیل و آمریکا بردند و در آنجا نژادش را تکثیر و فعال کردند که در واقع همان گاو زرد ایرانی است و شیری غنی از کلسیم و مواد مغذی دارد. چنانچه در آیه قرآن هم از آن نام برده شده و آمده که گاو زردی که رنگ چشم را نوازش می دهد شفا است. این همان گاو زرد ایرانی است که شیرش 9 درصد چربی دارد. حتی برخی اطباء شیر این گاو را که هنوز در برخی روستاها و شهرستان ها وجود دارد به جای شیر کامل مادر تجویز می کنند.

با این حال بسته به طبع افراد و درصد چربی مورد نیاز بدن، باید گفته شود که این فرد، شیر چند درصد چربی، چه مقدار و با چه مصلحی بخورد، نه اینکه شیر با درصد چربی صفر را به آن، روغن های صنعتی اضافه کنیم و بگوییم این شیر با درصد چربی مثلاً 3 تا 7 درصد باید مصرف شود.

 

اگر قرار باشد به جای شیر یا در تکمیل کلسیم ناچیز شیرهای موجود در بازار، مکمل های طبیعی کلسیم دار را معرفی کنید، چه مواردی را توصیه می کنید؟

کلسیم های مکمل طبیعی یعنی چی؟ اگر ما هر چیزی را به طور طبیعی به دست آورده باشیم، مورد تأیید است. چنانچه همین شیر گاو هم اگر، با یک فرآیند خاصی به پودری تبدیل کرده باشیم که در فضای سالم نگه داریم و بعد به شیر اضافه کنیم. اگر کلسیم شیر مثلاً 17 درصد است و با افزودن این مکمل درصد کلسیمش به 25 درصد می رسد و این فرآیند هم طبیعی باشد، درست است. وگرنه هر نوع فعل و انفعال شیمیایی و خارج از مدار طبیعی، اصل و محتوای طبیعی شیر را هم از بین می برد.

اما از جمله مکمل های طبیعی جبران کننده کلسیم شیر، می توان به تخم شربتی، کله پاچه و عصاره قلم گاو اشاره کرد. منتهی برخی از این مواد غذایی را نباید به همراه شیر مصرف کرد، بلکه استفاده هر کدام از این مواد، شرایطی دارد و باید همانطور که گفته شد، به همراه مصلح هایی متناسب با طبع افراد مصرف شود.

همچنین محققان طب سنتی به کلسیم موجود در برخی از تخم ها من جمله: تخم شربتی اشاره می کنند. چنانچه مصرف آنها خیلی هم سفارش شده است. حتی در برخی از روایات هم آمده است و یقیناً می تواند کلسیم خوبی برای بدن تأمین کند، اما اینکه درصد کلسیمش چقدر است باید در آزمایشگاه مشخص شود. طب سنتی به همراه طب نوین می تواند در این مهم، یاری رسان باشد. چنانچه با روش های تحقیقی طب نوین اما با سفارشات و نسخ طب سنتی، می توان بسیاری از خلأهای مواد مغذی را با مصرف این مکمل های طبیعی برطرف کرد. اما اینکه بگوییم چون کلسیم تخم شربتی زیاد است پس یک قاشق تخم شربتی بخوریم از مصرف شیر بی نیازیم، به نظر من حرف درستی نیست. همچنین شیر غیر از کلسیم مواد مغذی دیگری هم دارد که گفته می شود شفا است، اما ما تنها به یک قسمت آن رسیده ایم./

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احترام تشکر میکنم از تک تک افرادی که برای بقای طب سنتی می کوشند و دعا گوی اقای دکتر روازاده پدر طب سنتی خیلی سایت اموزنده و مفید است دورا دور دست دکتر روازاده را می بوسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا