نکته های شنیدنی: نطول و تدهین

#نطول_و_تدهین

اگر دارویی بصورت مایع روی اندام ریخته شود نطول یا لسیون (تن شویه) گویند که این روش  درمانی برای حذف مواد زاید پوست بدن ، پوست سر، و اندام های دیگر کاربر دارد . همچنین گاهی جهت تغیر مزاج اندام مصرف میشود.در این تدبیر باید دقت نمود که اندام دارای ماده زاید ترشحی است یا خیر؟ اگر فاقد ترشحی بود ابتدا از نطول گرم استعمال شود بعدا نطول سرد تا اندام منقبض و سفت گردد و چنانچه مواد زاید در اندام وجود داشته باشد، درمان با نطول سرد شروع میشود.

اندودن بدن با روغن برای رفع خستگی ، تب طولانی، سردی آور، درد مفاصل هنگام تب، کوفتگی، کزاز و حبس بول مفید است.تدهین باید بعد از بیرون آمدن از گرمابه انجام شود و اگر در روغن ثعلب پخته شود برای افرادی که درد مفاصل و نقرس دارند، بهترین درمان است.تدهن بدن با روغن شمع و روغن دنبه که در آن فلفل قرمز ریخته باشند جهت درمان درد سرمازدگی مفید می باشد.تدهین با روغن بابونه که در آن بوره ریخته باشند و همچنین روغن کنجد جوشیده با عاقرقرحا جهت رفع تعریق بدن، گرفتگی و درد های عضلانی مفید است .

?منبع : اقدامات پزشکی و پرستاری در طب سنتی، جلد اول، دکتر علی اکبر جعفریان، صفحه144  

کدمطلب:970906  6PC


نکته های شنیدنی: نطول و تدهین

نوشته های مشابه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا