واردات ژلاتین‌خوکی تولیدکننده‌ ایرانی را ورشکسته‌ کرد

فرهاد فرهنگی تولید کننده ژلاتین و مدیرعامل شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال اسلامی در خصوص اخبار منتشر شده پیرامون واردات ژلاتین با منشا خوک اظهار کرد: ژلاتین از سه منشا تولید می‌شود، پوست خوک، پوست گاو و استخوان گاو که 65 درصد ژلاتین دنیا از پوست خوک است.
ژلاتین پوست خوک در سال‌های اخیر به کشور وارد شده و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ژلاتین پوست خوک در سال‌های اخیر به کشور وارد شده و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد. راه‌اندازی صنعت تولید ژلاتین کار بسیار سختی است و هر کشوری چنین صنعتی را ندارد. دو کارخانه ژلاتین در کشور وجود داشت که یکی از آنها به دلیل واردات تعطیل شده است.این تولید‌کننده ژلاتین افزود: کارخانه‌ای که تعطیل شد و در مشهد قرار داشت «ژلاتین آریا» نام دارد که مربوط به بخش دولتی بود. ما در بخش خصوصی هستیم و فعلا با چنگ و دندان خود را نگه داشته‌ایم. ژلاتینی که تولید می‌کنیم از استخوان گاو است که هم کیفیت بالاتری دارد و هم قیمت جهانی آن بسیار بالاتر از ژلاتین خوکی است. ما باید با ژلاتین‌های بی‌کیفیت و محصولاتی که منشا خوکی دارند و به کشور وارد می‌شوند رقابت کنیم.
گواهی حلال به شرط رشوه!
فرهنگی با انتقاد از اظهار نظر مسئولان سازمان غذا و دارو درباره خوکی نبودن ژلاتین‌های وارداتی به نسیم آنلاین گفت: مسئولین ادعا می‌کنند که ژلاتین خوکی وارد کشور نمی‌شود و برای اثبات ادعای خود پای گواهی حلال ژلاتین‌های وارداتی را وسط می‌کشند. در حالی که با پرداخت 100 دلار می‌توان از کشور چین گواهی حلال دریافت کرد و این گواهی که برای ژلاتین‌های خوکی استفاده می‌شود بیشتر جنبه تجاری دارد!
وی تصریح کرد: تنها راهی که می‌توان حلیت ژلاتین را تشخیص داد آزمایش است. مسئولان غذا و دارو ادعا می‌کنند که از طریق آزمایش PCR متوجه حلال بودن و یا نبودن ژلاتین وارداتی می‌شوند، اما این آزمایش برای تشخیص گوشت‌های وارداتی کاربرد دارد و برای ژلاتین‌های وارداتی نمی‌توان از آن استفاده کرد.این تولید کننده ژلاتین خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه تربیت مدرس برای آزمایش حلیت ژلاتین وارداتی سرمایه‌گذاری کردیم که این روش در دنیا هم تایید شده است اما مورد استقبال سازمان غذا و دارو قرار نگرفت! باید توجه داشت که سازمان غذا و دارو اصلا غالب ژلاتین‌های وارداتی را آزمایش نمی‌کند و اگر هم آزمایش کند از طریق آزمایش PCR نمی‌تواند به نتیجه لازم برسد. اگر ژلاتین منشأ خوکی داشته باشد تغییر ماهیت نمی‌دهد و بنا به فتوای اکثر مراجع استفاده از آن اشکال دارد.
واردات از هزار و یک مبدا
فرهنگی با انتقاد از واردات ژلاتین بیان کرد:  جالب اینجاست از هرجایی که فکر کنید ژلاتین وارد می‌شود، از کشورهایی مانند کره، هند، چین و بنگلادش و حتی امارات که خودش کارخانه تولید ژلاتین ندارد و معلوم نیست منبع اصلی ژلاتین آن از کدام کشور است.
وی گفت: از قیمت ژلاتین هم می‌توان به ماهیت آن پی برد. ژلاتین استخوان گاو چیزی در حدود 8 تا 9 دلار است. ژلاتین خوک بین 3 تا 4 دلار است.  امکان ندارد ژلاتین منشا گاوی ارزان باشد. ما باید با ژلاتین خوک وارداتی 4 دلاری رقابت کنیم و هزینه دستمزد 160 کارگر را هم بدهیم. ژلاتین آریا نتوانست با ژلاتین خوک وارداتی رقابت کند.
این تولیدکننده گفت: در دنیا 35 کارخانه مانند ما که هم ژلاتین دارویی  و هم ژلاتین خوراکی تولید کند، وجود دارد که متاسفانه می‌خواهند با واردات ژلاتین ما را نابود کنند. مطالبه ما از دولت این است که آزمایش صحیح تشخیص حلیت ژلاتین را در گمرک انجام دهند تا شبهات ژلاتین‌های وارداتی برطرف شود این آزمایش نیم ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.
فرهنگی خاطرنشان کرد: سازمان دارو ادعای اجرای آزمایش PCR  را در گمرک دارد ولی متاسفانه همین آزمایش هم در گمرک انجام نمی‌شود. محموله‌های ژلاتین وارداتی معمولا از بندرعباس وارد کشور می‌شود و از آنجا می‌توان صحت گفته‌های مسئولان سازمان غذا و دارو را بررسی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا