نکته های شنیدنی: لکنت زبان

? نکته های شنیدنی ?

#لکنت زبان

✔️لکنت زبان، اختلالی است که در آن جریان طبیعی تکلم را مکث ها یا تکرار اجزاء کلمه قطع می کند و معمولاً از ۵ سالگی آغاز می شود؛ زیرا لکنت زبان کودکان تا سنین ۵ سالگی طبیعی محسوب می شود و به آن لکنت زبان فیزیولوژیک نیز می گویند، که به تدریج با رشد کودک از بین می رود.

لکنت زبان به انواع کلونیک که در آن یک واج یا هجّا قبل از اینکه کلمه یا جمله ادا شود ویا ادامه یابد، به صورت تشنج ادامه می یابد. یعنی عضلات تکلمی بیشتر به ارتعاش در می آیند و فرد مجبور می شود معمولاً اولین سیلاب کلمه را با سرعت و تشنج و چندین بار تکرار کند.

دیگری لکنت زبان تونیک است که در آن عضلات گویایی به مدت چند ثانیه تا یک دقیقه از حرکت باز می ماند. و این توقف، مانع تکلم می شود و به اصطلاح زبان بند می آید و هنگامی که انقباض رفع می گردد، کلام با سرعت و با شتاب به حالت انفجاری ادا می شود. معمولاً هر دو حالت در کودکانی که لکنت زبان دارند، همزمان دیده می شود. علل مختلفی در لکنت زبان دخالت دارند، این علل یا عضوی هستند و یا روانی.

درعلل عضوی وجود ضایعاتی در مغز یا در قسمتهای مختلف دستگاه گویایی، ممکن است کودک را از تکلم عادی باز دارد.

دستگاه گویایی انسان از سه قسمت دستگاه تنفسی(ریه ها،خرخره و نای)، دهان (زبان،لبها،دندانها،فک پایین و بالا) وحنجره که با چند غضروف به تارهای صوتی متصل است، تشکیل شده است.

اختلال در هر کدام از قسمتهای دستگاه گویایی، می تواند باعث لکنت زبان شود. ضایعات مغزی ممکن است در دوره ی قبل از تولد باعث لکنت زبات شود.

ضایعات مغزی ممکن است در دوره ی قبل از تولد بر اثر عواملی نظیر: بیماریهای عفونی مادر، عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس و اختلالات سوخت و سازی مادر پدید آیند.

در لحظه ی تولد نیز بر اثر ضربه های وارد شده بر جمجمه ی نوزاد و نیز به علت نرسیدن اکسیژن به نوزاد پس از تولد، احتمال ایجاد صدمات مغزی وجود دارد.

همچنین اختلالات سوخت و سازی، سوانح، مسمومیتها، سوء تغذیه و ضربات وارد آمده بر سر کودک ممکن است در دوره ی بعد از تولد، باعث صدمات مغزی و احتمالاً لکنت زبان شود.

منبع: ?منبع: زناشویی، بارداری، تربیت – تالیف:فرض الله قلیزاده، فریبا بیرامی – ، ص۳۳۱و ۳۳۲.

کدمطلب:970322  22pc‌ ‌ ‌


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام پسر من پنج سالشه یه هفته ای هست که لکنت زبان گرفته…حدودا سه ماه میشه که خواهرش بدنیا اومده شیطونیاش بیشتر شده بود و بیشتر مواقع کتک میخورد بدلیل مشغله و کار زیاد توجه زیادی بهش نمیشد متاسفانه که حالا میبینم لکنت گرفته میتونه علتش اینا باشه آقای دکتر؟درمانی داره؟تو رو خدا کمکم کنید…

    1. باسلام و احترام
      بله نگران نباشید می تواند علت مسائل روحی باشد.
      موارد مندرج در این متن را انجام دهید و در صورت عدم رفع مشکل نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا