آخرین خبرها
خانه / اسلایدر صفحه اول / دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش دوازدهم: این قسمت دیدگاه حجه الاسلام والمسلمین پناهیان
دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش دوازدهم: این قسمت دیدگاه حجه الاسلام والمسلمین پناهیان

دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش دوازدهم: این قسمت دیدگاه حجه الاسلام والمسلمین پناهیان

حجه الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش رجانیوز، علیرضا پناهیان درنخستین همایش مردمی «اطبای طب اسلامی- ایرانی» با اشاره به حذف بخش هایی مهم از اسلام در طول تاریخ به وسیله دشمنان اسلام، اظهار کرد: علامه عسکری در کتاب «یکصد و پنجاه صحابه ساختگی» اشاره می کند که برای انحراف در راه اسلام، به وسیله دشمنان، صد و پنجاه صحابه ساختگی برای جعل احادیث از ائمه، وارد تاریخ اسلام شده است.

وی افزود: قرن هاست حکومت های ظالم همانند بنی امیه و بنی عباس در زمان ائمه هدی، هزاران تبلیغاتی انجام می دادند تا اسلام و سخنان ائمه را جعل و منحرف کنند؛ عقلانی است که این انحراف های وارد شده در طول تاریخ، آثار زیان بار خود را گذاشته باشد و حال شاهد هستیم به سبب همان کارها که بخش های مهمی همانند طب، سیاست، اقتصاد و… از دین و دروس حوزه های علمیه حذف شده است.

برخی از عبادات اسلام، کاملاً سیاسی است و از نمونه های بارز آن نماز جماعت است؛ هدف از نماز جماعت، آموزش و تمرین ولایت پذیری است و این نماز، همانند یک نظام جمع همگانی برای مسلمانان است که باید پنج مرتبه در روز آن را تمرین کنند، اما با انحرافات صورت گرفته، کمتر کسی به این موضوع مهم پی خوهد برد.

ما طلبه هایی هستیم که بخشی از علوم دینی را یاد نمی گیریم و این نوعی از سکولاریسم حاکم بر حوزه های علمیه است؛ چرا در حال حاضر به خلاف دستورات اسلام، علومی که برای سعادت در دنیا هستند همانند طب، اقتصاد، سیاست و دیگر علوم به خلاف قرون گذشته و سیره ائمه علیه السلام در حوزه ها تدریس نمی شوند؟!

در تاریخ، ثبت شده که ائمه برای مسلمین نسخه می دادند و بیماری های آنان را درمان می کردند، اما چرا نباید من طلبه که الگوی من ائمه هستند، نتوانم غیر از علم فقه و برخی از علوم دیگر حرفی بزنم؟ روایت است که روزی به امیرالمؤمنین علیه السلام گفته شد که در قرآن همه علوم هست به جز طب و حضرت در جواب فرمود: یک آیه در قرآن هست که تمام طب در آن خلاصه شده است و آن هم

«کُلُوا وَاشرَبُوا وَ لاَ تُسرِفُوا»

«بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید».[۱]

همان طور که روح بر جسم اثر گذار است، جسم هم بر روح تأثیر دارد و اسلام به این مورد بسیار اهمیت داده است؛ مثلاً روزه یک عمل عبادی است که رویکرد آن تأثیر جسم بر روح است که از طریق جسم، روح را پرورش می دهد؛ یا اینکه توصیه شده که در روز عید فطر قبل از نماز عید، مستحب است که مسلمین کام خود را با خرما باز کنند، این موارد، نشان دهنده اهمیت سلامت جسم در اسلام است.

وی با اشاره بر حوادث عاشورا گفت: بعد از حادثه عظیم روز عاشورا، برای خاندان رسول خدا، غذایی حاوی گوشت آورده شد که حضرت زینب علیه السلام به این نوع غذا اعتراض می کنند و می فرمایند: «ما عزادار هستیم» برای ما غذای عزادار بیاورید، غذای عزادار عدس است و نه گوشت؛ اسلامی که حتی برای غذای عزادار و نوع خوابیدن دستور دارد، مگر می شود گفت این دین با دنیا کاری ندارد و تنها برای سعادت آخرت آمده است.

در حال حاضر هم نیاز است که طب به دروس حوزه های علمیه حداقل برای برطرف کردن نیاز حوزویان اضافه شود؛ این مضر است که شخصی اخلاق را فرا بگیرد، اما سیاست و مزاج شناسی را نداند.

اگر استاد اخلاقی مزاج شناسی نداند، نمی تواند نسخه اخلاقی درست به شاگردانش بدهد، چرا که بیشتر رفتار ما بر اساس نوع مزاج ما شکل می گیرد.[۲]

[۱]  سوره اعراف، آیه ۳۱٫

[۲]  رجانیوز

 

خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

لطفا جای خالی را با مقدار مناسب پر کنید. *