اعمال «برچسبهای ملی تراریختگی» بر روی محصولات دستکاری ژنتیکی در امریکا

 با تصویب لاحیه استاندارد ملی تراریختگی در مجلس سنا صورت گرفت

اعمال «برچسبهای ملی تراریختگی» بر روی محصولات دستکاری ژنتیکی در امریکا

مجلس سنای امریکا با هدف افزایش آگاهی مردم کشورش از سلامت محصولات تراریخته، لایحه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن برچسبهای ملی استاندارد تراریختگی بر روی محصولات دستکاری ژنتیکی شده اعمال می‌شود. به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ مجلس سنای امریکا لایحه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن برچسبهای ملی استاندارد تراریختگی بر روی محصولات دستکاری ژنتیکی شده اعمال می‌شود.

این لایحه روز ششم ژوئیه سال جاری یعنی 16 تیر امسال تصویب شد که برگ برنده‌ای برای شرکتهای غذایی، مزارع و به خصوص برای شرکتهای بیوتکنولوژی بود چرا که دولت فدرال به این شرکتها به دلیل نداشتن استاندارد ملی فشارهای زیادی وارد می‌کرد و معتقد بود که باید از سازمان یا ارگان معتبر کشور، استانداردهای لازم را بگیرند.

تصویب چنین لایحه‌ای تقریباً همه محصولات تراریخته را از محصولات ارگانیک جدا می‌کند و ماهیت اصلی محصولات غذایی به طور کامل آشکار می‌شود هر چند که با این وجود، برخی از منتقدان محصولات تراریخته در امریکا معتقدند که هنوز دولت امریکا موفق نشده است که مشتری را از تراریخته بودن یا نبودن محصولات، آگاه کند.

پیش از این، قانون اعمال «برچسب تراریختگی» تا حدودی در امریکا رعایت می‌شد اما شکل این برچسبها یکسان نبود و هر شرکت مطابق میل و طراحی منحصر به فرد خود بر روی محصولات تراریخته، این برچسبها را اعمال می‌کرد اما تصویب این لایحه و استاندارد ملی برای محصولات تراریخته، یک شکل و استاندارد مشخص برای آنها ایجاد می‌کند.

رئیس دفتر کشاورزی امریکا در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال اذعان داشت‌: این لایحه و استاندارد، ایده خوب و مناسبی است اما هنوز کامل نشده و جای کار دارد؛ اساسی‌ترین کاربرد این لایحه، جلوگیری از اعمال قوانین جداگانه توسط هر دولت به‌صورت منحصر به‌فرد و تعداد زیاد برچسبهای تراریختگی و گیج‌کننده است.

یکی دیگر از بندهای این لایحه علاوه بر اینکه یک طراحی و شکل مشخص برای تمامی شرکتها و سازمانهای مواد غذایی دارد، این است که به جای استفاده از اصطلاحات و کلمات پیچیده مهندسی ژنتیک از بارکدهای مخصوص استفاده می‌کنند چرا که دولت امریکا معتقد است که اکثر مردم با این اصطلاحات آشنایی ندارند و در واقع نوشتن این اصطلاحات، امری بیهوده و غیر‌ضروری است.

البته لازم به ذکر است که این لایحه فقط برای محصولات دستکاری ژنتیکی شده به کار می‌رود و محصولات ارگانیک و غیر تراریخته شامل این مصوبه نمی‌شوند.

این استاندارد به گونه‌ای می‌تواند میزان سلامت محصولات غذایی دستکاری ژنتیکی شده یا تراریخته را نشان دهد البته مطابق تحقیقات و نظر کارشناسان حوزه کشاورزی، محصولات تراریخته به صورت ذاتی مشکلی ندارند اما پس از تولید، باید زمان زیادی زیر نظر کارشناسان و محققان قرار گیرند و در صورت تأیید نهایی، مصرف آنها عوارضی برای بدن انسان به وجود نمی‌‌آورد؛ از این رو، استاندارد تصویب شده، میزان سلامت تمام محصولات تراریخته و مدت زمانی که زیر نظر کارشناسان قرار می‌گیرند را نشان می‌دهند.

لازم به ذکر است که این مصوبه توسط مجلس سنای امریکا تصویب شده و در حال حاضر باید توسط نمایندگان مجلس این کشور به یک قانون همگانی تبدیل شود.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم – ۲۱ تير ۱۳۹۵

tel-barchasb-gmo-rh-12

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا