توصیه بهداشتی: 7 توصیه برای اینکه در پاییز چاق نشوید

لازم است که تا قبل از رسیدن روزهای خیلی سرد تلاش کنید در این فصل وزن خود را ثابت نگه داشته و از چاقی زمستانی نیز جلوگیری کنید. با ما باشید تا با چند توصیه‌ی ساده برای پیشگیری از چاقی پاییزه بیشتر آشنا شوید.

فصل پاییز را سپری می‌کنیم. کوتاه شدن روزها، کاهش نور آفتاب، افسردگی فصلی و خنک شدن هوا این میل را ایجاد می‌کند که زیر پتو بخزیم و گرمای داخل منزل را به همه چیز ترجیح دهیم. اما هنوز هوا آن قدرها سرد نشده است که پیاده روی و ورزش در هوای آزاد سخت شود. همچنان می‌توانید به پارک‌ها و فضاهای سبز بروید و یک دل سیر بدوید یا ورزش کنید. البته در عین حال نباید از تغذیه‌ی سالم غافل بمانید. چون کاهش فعالیت بدنی به بهانه‌ی سرما و مصرف غذاهای چرب و سنگین می‌تواند در عرض چند هفته شما را چاق کند. بنابراین لازم است که تا قبل از رسیدن روزهای خیلی سرد تلاش کنید در این فصل وزن خود را ثابت نگه داشته و از چاقی زمستانی نیز جلوگیری کنید. با ما باشید تا با چند توصیه‌ی ساده برای پیشگیری از چاقی پاییزه بیشتر آشنا شوید.

  • در خصوص سلامتی‌تان اهمال نکنید

محققان National Eating Disorders Association بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که افتادن در دام عادت‌های غلط یعنی میل به خوردن زیاد و کاهش فعالیت‌های بدن در فصل پاییز بیش از فصل‌های دیگر است. اما اینکه خودتان را برای خواب زمستانی آماده کنید راه حل مناسبی برای گذراندن فصل سرما نیست. با میل به لم دادن روی مبل بعد از روز کاری مبارزه کنید.

البته کار چندان ساده ای نیست چون بلافاصله بعد از تعطیل شدن شب فرا می‌رسد و میل به استراحت بر هر حس دیگری غلبه می‌کند. اما اگر می‌خواهید پاییز را بدون چند کیلو اضافه وزن سر کنید بهتر است ترک باشگاه نکنید، پیاده روی را ادامه دهید و اگر می‌توانید بین روز استخر نیز بروید.

  • مواد غذایی مقوی پاییزه را دریابید

صفای پاییز به نوشیدنی‌های داغ، غذاهای خوشمزه، لباس‌های گرم، آتش شومینه و اگر حالش را داشتید میل و کاموا است.

همین صفای پاییزی هم اگر حواستان نباشد شما را کاملاً بی تحرک کرده و چاقتان می‌کند. به ویژه اینکه شب‌های بلند را به هله هوله خوری و تماشای تلویزیون بپردازید. اما اگر مصرف همین مواد غذایی از حد بگذرد تغذیه‌ی سالم و مصرف سبزیجات فوق العاده‌ی این فصل مغفول واقع می‌شوند. خوردن غذای مقوی به معنای خوردن کله پاچه و غذاهای چرب نیست. بهتر است خلاق بوده و سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها، کدو تنبل و انواع میوه‌های سرشار از ویتامین C این فصل را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.

  • خوب بخورید

نتایج پژوهشی که Society for Science and the Public انجام داده است نشان می‌دهد پاییز پرکالری‌ترین فصل سال است. شب‌های بلند میل به مصرف هله هوله ها، اسنک‌های چرب، شیرینی‌جات و کیک و غیره را در فصل پاییز و گذار به زمستان افزایش می‌دهد. توصیه می‌کنیم به جای مصرف چیپس و سس‌های چرب و غیره که ارزش غذایی بالایی نیز ندارند از تنقلات سالم استفاده نمایید.

به جای نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری آب را دریابید؛ چون به میزان کافی با مصرف مواد غذایی دیگر کالری دریافت می‌کنید. بنابراین نیازی به افزایش میزان آن با مصرف نوشابه‌ها و غیره ندارید.

  • آب بخورید تا با گرسنگی کاذب مقابله شود

اغلب موارد که در یخچال یا کابینت‌ها را به دنبال خوراکی از جا می‌کنید تشنه‌تان است نه گرسنه! اگر در هر وعده‌ی غذایی به میزان کافی غذا بخورید نباید به دنبال ریزه‌خواری باشید. برای مقابله با این مشکل آب و مایعات سالم بیشتری مصرف کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه Tennessee انجام شده است نشان می‌دهد که حفظ آب بدن می‌تواند با گرسنگی و میل به پرخوری مقابله کند. یک فنجان چای دارچین به همراه هل و نعنای تازه برای گرم شدن، تأمین آب بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به تناسب اندامتان فوق‌العاده است. سعی کنید همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد و جرعه جرعه میل کنید. همین کار ساده شما را از ریزه خواری بین وعده‌های غذایی حفظ می‌کند.

  • محصولات فصلی را دریابید

فصل پاییز فصل میوه‌ها و سبزیجات رنگی و سرشار از ویتامین مانند سیب، کدوتنبل، چغندر، گل کلم، شلغم، زردک، مرکبات و غیره است. هر یک از این میوه‌ها و سبزیجات مخزنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. به غذاهای همیشگی بسنده نکنید. غذاهای تازه را امتحان کنید. خلاق باشید؛ به عنوان مثال از کدو حلوایی در تهیه‌ی سوپ و خورش و غیره استفاده کنید. گل کلم را صرفاً برای ترشی نگه ندارید و از آن در کنار مرغ محلی و غیره استفاده کنید. خلاصه اینکه خودتان را از سبزیجات فوق‌العاده ی این فصل محروم نکنید.

  • افزایش وزن ناشی از تعطیلات را جدی بگیرید

نتایج پژوهشی که در سال 2000 در National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases و National Institute of Child Health and Human Development انجام شده است نشان می‌دهد که اکثر افراد در تعطیلات وزن اضافه می‌کنند. این محققان روی 195 مرد و زن شرکت کننده به مدت 6 ماه بررسی کرده و متوجه شدند در روزهای تعطیل 700 گرم بیشتر وزن اضافه کرده‌اند.

اگرچه این میزان چندان زیاد به نظر نمی‌رسد اما محققان بر این عقیده هستند وزن اضافه شده در تعطیلات و مسافرت به سختی کم می‌شود. بدون شک می‌دانید که داشتن اضافه وزن نیز خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، افسردگی و دیابت را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است که در روزهای تعطیل این فصل فعال‌تر باشید و به بهانه‌ی تعطیلات و استراحت به تغذیه‌ی نامناسب و بی‌تحرکی رو نیاورید.

  • مانند اجدادتان غذا بخورید

تغذیه کرده بودند. حتی میوه‌ها و سبزیجات مصرفی آن‌ها بسیار سالم‌تر و طبیعی‌تر از دوره‌ی ما است.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای کنترل اشتهایتان از مصرف مواد غذایی تهیه شده از آرد سفید، پاستاها، شیرینی‌جات و غذاهای سرخ کردنی و فراوری شده بپرهیزید. تا حد امکان از میوه‌ها و سبزیجات تازه و طبیعی استفاده کرده و پروتئین‌های کم چرب را در اولویت قرار دهید.

 

منبع: روزنامه همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا