عدم‌اطمینان دولت روسیه از سلامت محصولات تراریخته/ ممنوعیت کشت تجاری این محصولات

وضعیت محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی ــ ۴

عدم‌اطمینان دولت روسیه از سلامت محصولات تراریخته/ ممنوعیت کشت تجاری این محصولات

 

مسئله اصلی حال حاضر در کشور روسیه این است که اگر تولید محصولات ارگانیک در این کشور متوقف شود مردم برای خرید محصولات تراریخته اطمینان ندارند چرا که هنوز دولت و مردم روسیه از سلامت این محصولات اطمینان حاصل نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ در کشور روسیه هنوز محصولات تراریخته کشت می‌شود، البته تمام این محصولات زیر نظر دولت روسیه و اتحادیه اروپا هستند و سخت‌گیریهای زیادی در کشت و مصرف آن وجود دارد ضمن اینکه کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی به‌صورت تجاری به‌طور کامل ممنوع شده است.

کمیسیون ارزیابی زیست‌محیطی روسیه سلامت هیچ‌یک از این محصولات به‌صورت تجاری را تأیید نکرده و لذا کشت آنها به‌صورت تجاری انجام نمی‌شود؛ این موضوع در سال 2012 با مخالفت شدید سازمان تجارت جهانی (WTO) روبه‌رو شد و این سازمان قصد از بین بردن این ممنوعیت در روسیه را داشت.

اقدامات اولیه سازمان تجارت جهانی برای لغو این ممنوعیت موفقیت‌آمیز بود چرا که این سازمان توانست در سال 2012 قانون اعمال برچسب تراریختگی یا لیبلینگ را از بین ببرد؛ لغو این قانون با مخالفت شدید کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی مواجه شد و مطابق اظهارات آنها، افرادی که موجب لغو چنین قانونی شدند از “جیره‌خواران سازمان تجارت جهانی” بودند.

تمامی این موارد موجب کمرنگ شدن وضعیت سلامت محصولات تراریخته از سال 2007 در مسکو شد؛ از سویی ممنوعیت محصولات تراریخته به‌نفع برخی از سازمانهای مرتبط با شهرداری روسیه بود که این موضوع موجب رقابت این سازمانها برای نفوذ به این محصولات شد.

اما مسئله اصلی حال حاضر در کشور روسیه این است که اگر تولید محصولات ارگانیک در این کشور متوقف شود، مردم برای خرید محصولات تراریخته اطمینان ندارند چرا که هنوز دولت و مردم روسیه از سلامت این محصولات اطمینان حاصل نکرده‌اند؛ به گزارش بنیاد آینده کشاورزی برلین، احتمال می‌رود که در صورت ادامه یافتن این شرایط، تمامی مناطقی که در حال حاضر محصولات تراریخته کشت می‌شود از بین رفته و کشت آنها به‌طور کامل ممنوع شود.

در حال حاضر در کشور روسیه فقط مسکو و چهار شهر دیگر برای محصولات تراریخته قوانین مشخص گذاشته‌اند اما قرار است که دیگر شهرها و مناطق نیز قوانین مخصوصی برای این محصولات بگذارند.

البته مطابق گزارش بنیاد آینده کشاورزی برلین، محصولات تراریخته در کشور روسیه شامل همه محصولات نمی‌شود و برخی از محصولات تراریخته مانند گوشت ممنوع است، با وجود این، حدود 60 درصد محصولات این کشور دستکاری ژنتیکی شده هستند که البته همه آنها زیر نظر دولت روسیه کشت می‌شوند و به هیچ وجه به‌صورت تجاری کشت نمی‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم – اول تير ۱۳۹۵

tel-tararikhte-russia-rh-19

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا