علائم کمبود ویتامین D در بدن

بزرگ‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است. این ویتامین خورشیدی برای سلامت استخوان‌ها، پوست و سلامت روحی روانی لازم و ضروری است.
حدود 80 تا 90 درصد ویتامین D از طریق خورشید جذب می‌شود و برای مقابله با برخی بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی فصلی و پیشگیری از بروز «دیابت نوع یک» مفید است.
کمبود ویتامین ‌D مشکلاتی برای بدن به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
محققان چه می‌گویند؟
ویتامین ‌D یک ویتامین محلول در چربی است. نیاز روزانه بدن ما نسبت به این ویتامین برحسب جنسیت و سن و سال متفاوت است اما به طور معمول همه ما روزها به 400 تا 600 واحد بین‌المللی ویتامین D نیاز داریم البته افراد سالمند و کودکان و خانم‌ها نیاز بیشتری به این ویتامین دارند.
به عقیده محققان آمریکایی کودکانی که از دریافت نور خورشید و در نتیجه جذب کافی این ویتامین محروم هستند، بیشتر در معرض راشیتیسم قرار می‌گیرند. افراد بزرگسالی نیز که با این کمبود روبه‌رو می‌شوند در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. کمبود ویتامین D همچنین باعث تشدید خطر ابتلا به پرفشاری خون و دیابت نوع 2 می‌شود.
به عقیده محققان افرادی که دچار بیمای‌های مزمن هستند نیاز بیشتری به این ویتامین دارند که این نیاز به حدود 1000 تا 2000 واحد بین‌المللی نیز می‌رسد.
به عقیده محققان انجمن مقابله با سرطان آمریکا، درسنین بالاتر (بعد از 50 سالگی) پوست به اندازه کافی ویتامینD سنتز نمی‌کند و کلیه‌ها کارایی لازم درتبدیل آن به نوع قابل استفاده بدن را از دست می‌دهند.
علاوه بر این افراد سالمند بنا به شرایط بدنی‌شان کمتر بیرون از منزل رفته و در معرض آفتاب قرار  می‌گیرند بنابراین بیشتر با کمبود این ویتامین مواجه می‌شوند. علاوه بر این افرادی که دچار بیمای‌های التهابی، بیماری سلیاک و کرون هستند بیشتر در معرض کمبود ویتامینD قرار می‌گیرند؛ چون این قبیل بیماری‌ها روی جذب چربی‌ها تأثیر منفی دارند.

علائم کمبود ویتامین ‌D

دل و دماغ ندارید
اگر احساس می‌کنید که بی‌حوصله و افسرده شده‌اید و کوچک‌ترین مسئله‌ای ناراحت‌تان می‌کند به پزشک مراجعه و میزان ویتامین D بدنتان را بررسی کنید.
به عقیده محققان آمریکایی ویتامین D میزان سروتونین بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه کمبود آن باعث تغییر در خلق و خوی شده و افسردگی می‌آورد.
نتایج پژوهشی که در سال 1998 انجام شده است، نشان می‌دهد افراد سالمی که در فصل زمستان مکمل ویتامین ‌D دریافت می‌کنند وضعیت روحی بهتری نسبت به افرادی که از این مکمل‌ها محروم هستند دارند. برخی مواد غذایی مانند شیر گاو، ماهی آزاد و بادام نیز حاوی این ویتامین هستند که در کنار قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید در برنامه غذایی گنجانده شوند.
وزن اضافه می‌کنید
اگر هیچ تغییری در برنامه و عادات غذایی خود نداده‌اید اما با سرعت در حال افزایش وزن هستید کمی گوش به زنگ باشید. یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین ‌‌D افزایش وزن بی‌دلیل است. این ویتامین محلول در چربی به تثبیت وزن و حفظ تناسب اندام کمک می‌کند. این مشکل با مشکلات دیگری مانند اختلالات هورمونی و اختلالات تیروئیدی نیز همراه است.
نفس کم می‌آورید
اگر اهل ورزش هستید باید در طول جلسات ورزشی استقامت بدن را حفظ کرده و بالا ببرید. اگر متوجه افت ناگهانی و بی‌دلیل مقاومت بدن خود شده‌اید و به اصطلاح کم می‌آورید به میزان ویتامین ‌D بدن خود شک کنید.
این ویتامین برای افزایش و حفظ مقاومت جسمانی بدن لازم است. باید بدانید که ورزشکاران حرفه‌ای روزانه از مکمل‌های این ویتامین و مواد غذایی حاوی آن استفاده کرده و به طور مرتب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تا کم نیاورند.
سرتان عرق می‌کند
تعریق منطقه‌ای در ناحیه سر یکی از علائم احتمالی کمبود ویتامین ‌D است. حدود یک قرن هست که متخصصان به مادرهای جوان نیز تأکید می‌کنند اگر نوزادشان از ناحیه سر دچار تعریق می‌شود به پزشک مراجعه کرده و میزان ویتامین D بدن نوزاد را بررسی کنند. تعریق در کل بدن و به طور همزمان ارتباطی با کمبود ویتامین ندارد و می‌تواند در نتیجه گرما باشد. اما تعریق ناحیه جمجمه و سر نیاز به بررسی‌های پزشکی
دارد.
پوستتان مات شده است
نـتایج پـژوهش‌های متخصصان پوست نشان می‌دهد کمبود ویتامینD  روی رنگ پوست تأثیر دارد. پوست همه ما یک کرم ضدآفتاب طبیعی است. استفاده از کرم ضدآفتاب با ‌SPF90 قدرت جذب این ویتامین توسط پوست را حدود 97 درصد کاهش می‌دهد.
افرادی که دارای پوست تیره و ماتی هستند باید 10 برابر بیشتر از افرادی که پوستی روشن و رنگ‌پریده دارند در معرض نور آفتاب باشند البته منظور این نیست که کرم ضدآفتاب استفاده نکنید. می‌توانید روزانه دست‌ها و پاها را درمعرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین از این طریق جذب شود.
استخوان درد دارید
افرادی که دچار میزان ناکافی ویتامین D هستند یا کمبود دارند بخصوص در فصل زمستان با مشکل درد در استخوان‌ها و عضلات مواجه می‌شوند. اگر متوجه شده‌اید که مفاصل‌تان در هنگام بیدار شدن خشک می‌شوند و درد می‌کنند آزمایش
بدهید.
اگر 50 ساله‌اید
با افـزایش سن، میزان دریافتی ویتامینD پوست از طریق آفتاب کم می‌شود. در این سنین افراد بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده و میزان دریافتی این ویتامین در آنها کم خواهد بود.
مشکلات گوارشی
به یاد داشته باشید که ویتامینD یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد یک عارضه گوارشی داشته باشند که بر روی جذب چربی‌ بدنشان اثر بگذارد، ممکن است در جذب ویتامین‌های محلول در چربی (نظیر ویتامین ‌D) نیز اختلال داشته باشند. این شامل عوارض روده‌ای چون کرون، سلیاک و حساسیت به گلوتن غیرسلیاک و بیماری التهابی روده است.
چگونه جذب ویتامین D را افزایش دهیم؟
قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مهم است اما به شرطی که پوست توسط کرم‌های ضدآفتاب حفاظت نشده باشد. اگر جزو آن دسته افراد هستید که با نیم ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید (بدون استفاده از کرم ضدآفتاب) دچار سوختگی پوست می‌شوید، صرفا 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید و سپس کرم ضدآفتاب بزنید.
حتما دست‌ها، بازوها، پاها را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین D بهتر جذب بدن‌تان شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا