اهانت مدیران اشرافی به ولی‌نعمت‌های خود “وزیر بهداشت در استان البرز: مردم پیش از دولت یازدهم کف زمین زایمان می‌کردند”

فرافکنی‌ها و سیاه نمایی‌های دولت یازدهم علیه دوران قبل از خود به اوج رسید و دیروز وزیر بهداشت با توهینی آشکار به مردم و انقلاب، گفت: واقعاً زمانی که ما آمدیم، مردم کف زمین زایمان می‌کردند!
سیدحسن هاشمی که دیروز برای افتتاح پروژه‌های درمانی به استان البرز سفر کرد، در مصاحبه‌ای با رادیو ایران وبا اشاره به مشکلات بهداشتی و درمانی در دولت‌های گذشته و کمبود خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه در استان البرز گفت: واقعاً زمانی که ما آمدیم مردم کف زمین زایمان می‌کردند(!) و شرایط بهداشتی و درمانی در برخی از بیمارستان‌ها بسیار بد بود و ما از دولت تشکر می‌کنیم که با بودجه و هزینه‌هایی که در این حوزه انجام داد امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم.
با آنکه در دولت یازدهم خدمات وزارت بهداشت درخور تقدیر و مورد اقبال عمومی نیز قرار گرفته اما ورود به کش و قوس‌های سیاسی آفت این روند شده و گویی وزیر بهداشت مسئولیت خود را فراموش کرده است!
رفتارهای دیگری از جمله عیادت سران فتنه، پیگیری پرونده‌های پزشکی افراد مسئله‌دار و بعضاً مصاحبه‌هایی از جنس مصاحبه کنونی را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.
اما ادعای دیروز جناب وزیر مبنی بر «زایمان کردن مردم کف زمین تا قبل از ظهور این دولت» در حالی است که به اذعان همه کارشناسان داخلی و خارجی به استناد آمار و براساس اطلا‌عات موجود، نرخ مرگ و میر مادران در هر صد هزار تولد زنده کاهش زیادی را از ۹۱ مرگ در سال ۱۳۶۸ به ۶/۲۴ مورد در سال ۱۳۸۴ نشان می‌دهد. همچنین، طی این مدت، نسبت زایمان‌های انجام شده توسط افراد ماهر نیز از ۷۰ درصد به حدود ۳/۹۷ درصد افزایش یافته است. نتایج بررسی پایش و ارزشیابی بهداشت باروری (IMES) در سال ۱۳۸۴ حاکی از آن بود که دستیابی به بسیاری از شاخص‌های هدف میسر شده است.
همچنین مرگ و میر مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان که یکی از شاخص‌های مهم توسعه است، نشان می‌دهد که به ازای هر صد هزار تولد زنده چند نفر از مادران در طول دوران بارداری و زایمان و تا ۴۲ روز پس از زایمان به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را ازدست می‌دهند. نرخ مرگ و میر مادران درصد هزار تولد زنده در سال ۱۳۵۵، به میزان ۲۳۷ مورد در هر صد هزار تولد زنده بوده که به ۹۱ مورد در سال ۱۳۶۸‌و ۴/۳۷ مورد در سال ۱۳۷۶ کاهش یافته و نرخ مرگ و میر مادران در کشور با کاهش چشمگیری به ۶/۲۴ درصد هزار تولد زنده در سال ۱۳۸۴ رسیده است.
کاهش تلفات مادران ارتباط مستقیمی با افزایش سطح آگاهی جامعه، بالا‌ رفتن سطح سواد زنان و افزایش مشارکت زنان در اجتماع، مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان ایمن در اثر گسترش شبکه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی دارد به‌طوری‌که نسبت تولدهایی که توسط افراد ماهر انجام می‌شوند از ۷۰ درصد در سال ۱۳۶۸ به حدود 6/89 درصد در سال ۱۳۷۹ افزایش یافته که بسیار بیشتر از شاخص پیش‌بینی شده (۷۷ درصد) برای سال ۱۳۹۴ است. به این ترتیب می‌توان گفت که تنها طی ۴۰ درصد از زمان پیش‌بینی شده برای دستیابی به این هدف، بیش‌از ۲۸۰ درصد آن محقق شده است.
در جدول شماره (1) بطور کلی براساس آمارهای موجود از دوران رژیم پهلوی و دوران کنونی پس از انقلاب، مقایسه‌ای را در خصوص وضعیت بهداشت، سلامت و توزیع خدمات و تجهیزات بهداشتی و پزشکی صورت گرفته است که می‌تواند تفاوت‌ها و تغییراتی که در این زمینه درطول سه دهه پس از انقلاب را مشاهده کرد.
جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با مشاهده‌ اوضاع نابسامان بهداشت و درمان کشور، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را متوجه این بخش نمود. به طوری که ظرف مدت سه دهه، علی‌رغم فشار‌های شرایط جنگی و بازسازی کشور، جمع پزشکان شاغل در بخش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را به بیش از 27 هزار نفر افزایش داد. یعنی نزدیک به دو برابر آنچه که در سال 1356 در بخش‌های دولتی و آزاد مشغول فعالیت بودند. اگر بر مجموع پزشکان شاغل در بخش دولتی، پزشکان شاغل در بخش خصوصی را نیز اضافه نماییم، بی‌تردید فرآیند رشد بهداشت و درمان در کشور از شاخص‌های بالایی حکایت خواهد کرد.
سیاه‌نمایی آقای وزیر در حالی است که یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه بهداشت، تاسیس شبکه‌های بهداشتی- درمانی به منظور کمک‌رسانی به مردم است که از کوچکترین روستاها تا شهرهای بزرگ کشور را تحت پوشش درمانی قرار می‌دهند. این شبکه‌ها همراه با بیمارستانها و پلی‌کلینیک‌های تخصصی و بیمارستانهای دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی، مراکز بهداشتی- درمانی کشور را تشکیل می‌دهند.
یرواند آبراهامیان از تاریخ نگاران و نویسندگانی که جزو مخالفین انقلاب اسلامی است در خصوص وضعیت معیشت مردم در دوران حکومت پهلوی می‌نویسد: 14سال پس از انقلاب سفید، هنوز در ایران نسبت پزشک به بیمار بسیار اندک، میزان مرگ‌و‌میر کودکان بالا و نسبت تخت‌های بیمارستان به جمعیت بسیار پایین بود. با وجودی که ایران در این دوره یکی از ثروتمندترین و پردرآمدترین کشورهای خاورمیانه بود اما از لحاظ نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت، از پایین‌ترین کشورهای خاورمیانه به حساب می‌آمد.
نکته قابل تامل دیگری که در خصوص توهین دیروز وزیر بهداشت قابل ارزیابی است، سکوت معنا‌دار پزشکان بود.
چراکه اظهارات وزیر بهداشت قبل از هرکسی و جایی توهین مستقیم به خود و همه جامعه پزشکی بود که خدمات چشمگیری را از اول انقلاب تا قبل از شروع به کار این دولت ارائه کرده‌اند.
گفتنی است، پس از اظهارات وزیر بهداشت موجی از انتقادها در فضای مجازی نسبت به هاشمی به راه افتاد که برای اطلاع ایشان از پی‌آمد اظهاراتش فقط به بخش اندکی از آن بسیارها اشاره می‌کنیم.
* احتمالاً خود همه اعضای دولت و فرزندانشان و حتی من وشما هم کف خیابان به دنیا آمدیم، واقعا اینها مردم را چی فرض کردند؟
* علاوه بر اینکه مردم پیش از دولت یازدهم کف زمین زایمان می‌کردند(!)، حتی مردم توی غارها زندگی می‌کردن و لباساشونو از برگ درختان می‌ساختن، تا اینکه شما اومدین…
* مردم پیش از دولت یازدهم به جای لیوان با دست آب می‌خوردن!!!
* مردم پیش از دولت یازدهم با دود با هم ارتباط برقرار می‌کردن!
* مشاهده یک شیء نورانی شبیه بشقاب پرنده در آسمان میامی آمریکا، نترسید… مردم، توی این دولت رفتن سوار سفینه شدن دارن زایمان می‌کنن!
* اصلا مگه توی دولت قبل مردم زایمان می‌کردن؟ تخم میذاشتن!
*..آیا منظورتان این نیست که تخت بیمارستان رو شما اختراع کردید؟…
* کمپین «کف خیابان به دنیا نیامدیم» را درست می‌کنیم
* ما از نمایندگان ملت در مجلس خواستاریم این آقا را استیضاح و مجبور به عذرخواهی رسمی کنند
* اگه دولت قبل رو زمین زایمان می‌کردند لابد دولت اسبق و کارگزاران توی زیر زمین و چاله و چاه زایمان می‌کردند!
* راستی آقای وزیر متولد این دولته یا قبل این دولت؟!
* این حرف در راستای ادامه حرف‌های کارانه‌ها از شیر مادر حلال‌تر است می‌باشد. (نظام پرستاری: برخی پزشکان کارانه 700 میلیونی گرفته‌اند)
* انتخابات 96 هم کف خیابان به شما رای نمی‌ده دیگه ..جمع کنید بساطو
* آقای وزیر! شما یکی از وزرای خوب این دولت هستید و ما از زحمات شما تشکر می‌کنیم اما، الان «همه ملت» روی زمین زایمان می‌کنند واقعا رکود و حقوق‌های نجومی همه را به زایمان انداخته است !!
* حرفش به نظر من توهین‌کننده است. واقعا زشته این طرز حرف زدن. به جای توضیح راجع به نوع هزینه کرد بودجه کلانی که بهشون دادن این حرفا واقعا جای بحث داره.
* الان دولت هم داره روي زمين زايمان مي‌كند
مردن هفت زن باردار تو خوزستان در دوره شما اتفاق افتاده آقای وزیری که فرمودید من سیاسی نیستم.
* آقای وزیر خانم من در دوران وزارت شما زایمان کرد (آبان ۹۳) و به گفته مسئولین بیمارستان، هزینه زایمان نسبت به ده روز قبلش به لطف شما دو برابر شده بود! ضمنا قبلش هم که هزینه‌ها نصف بوده کسی کف بیمارستان زایمان نمی‌کرده!
* آن برجام شما بود که کف زمین زائیده شد و شما عقل‌کل‌های کلید بدست، برای یک ناقص‌الخلقه جشن و پایکوبی کردید! ببینم چرا با گرفتن اینهمه حقوق نجومی از نوع برجام nام! یک کادوی درست و حسابی در جشن یک‌سالگی آن نیاوردید؟!

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا