آیا می دانید که دریافت کلسیم بیشتر، خطر شکستگی را کاهش نمی دهد

مطالعات نشان می دهد افزایش دریافت کلسیم، چه از منابع غذایی و چه از مکمل ها، اثرات بالینی قابل توجهی در تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) یا کاهش خطر شکستگی ندارد.

محققان با استفاده از داده های حاصل از مطالعات تصادفی شده یا همگروهی، تأثیر کلسیم را در افزایش BMD یا کاهش خطر شکستگی در افراد بالای 50 سال مورد بررسی قرار دادند. کارآزمایی مقایسه ای BMD روی نزدیک 14000 شرکت کننده، افزایش اندک (2%-1%) در کلسیم رژیم غذایی یا مکمل ها را نشان داد. به گفته محققان چنین افزایشی به معنای کاهش معنادار در شکستگی نیست.

همین طور خطر شکستگی با افزایش دریافت کلسیم از رژیم غذایی کاهش پیدا نکرد. در ابتدا مکمل ها اثرات مفیدی را نشان دادند اما وقتی مطالعه محدود به کارآزمایی هایی با پایین ترین خطر از نظر تورش شد، (این کارآزمایی ها شامل تقریباً 45000 نفر بود)، این مزایا از بین رفت.

محققان توصیه های سازمان های مختلف را برای مصرف جهانی مکمل های کلسیم گیج کننده دانسته و معتقدند زمان آن است در چنین رویکردی تجدید نظر صورت گیرد.

BMJ September 29,2015.

 

 

منبع: نشریه نوین پزشکی| شماره 607| 1 آبان 94

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا