قاتلانی که بدون هیچ دادگاهی تبرئه می‌شوند

گزارش «جوان» از آمار قتل عمد جنین در کشور

 افراد زیادی هستند که نسبت به سقط جنین، آگاهی کامل ندارند، به همین دلیل نه‌تن‌ها از آن ناراحت نمی‌شوند، بلکه دختران و پسران زیادی را نسبت به از بین بردن «جنین» تشویق می‌کنند. در صورتی که هر «سقط جنین» معادل گرفتن جان یک انسان است که باید حساسیت آن مشخص شود و مردم نیز نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

محيا حسينی

سرویس جامعه جوان آنلاین: ساده‌انگاری جامعه نسبت به سقط جنین و دید منفی نسبت به تعداد فرزندان، موجب افزایش آمار قتل عمدی جنین در کشور شده‌است. اگر به شما بگویند که هر سال، ۸۰۰ هزار کودک در کشور به دست پدر و مادرشان کشته می‌شوند، به‌طور حتم تمام تلاشتان را می‌کنید تا مانع آن شوید. اگر به شما بگویند: «قتل این تعداد کودک همراه با شکنجه و با ضربه زدن به سر و کشیدن آن‌ها به طرز فجیعانه‌ای اتفاق می‌افتد»، یک لحظه هم ساکت نمی‌مانید و از مسئولان می‌خواهید که این پدران و مادران قاتل را به سزای اعمالشان برسانند تا درس عبرتی شود برای آن‌هایی که فکر قتل کودکشان را در سر دارند. این در حالی است که هر روز تعداد زیادی جنین سقط می‌شود، اما کمتر کسی با شنیدن این خبر، خم به ابرو می‌آورد!

افراد زیادی هستند که نسبت به سقط جنین، آگاهی کامل ندارند، به همین دلیل نه‌تن‌ها از آن ناراحت نمی‌شوند، بلکه دختران و پسران زیادی را نسبت به از بین بردن «جنین» تشویق می‌کنند. در صورتی که هر «سقط جنین» معادل گرفتن جان یک انسان است که باید حساسیت آن مشخص شود و مردم نیز نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

استاد حجت‌الاسلام والمسلمین رسول مزروعی در یک نشست علمی با بیان اینکه بحث سقط جنین، «قتل» است، گفت: «خدای سبحان می‌فرماید اگر کسی نفسی را بکشد، همچون کسی است که کل مردم را کشته است: «من قتل نفساً» و حتی نفرمود من قتل موحداً، موحد باشد؛ بلکه فرمود: «نفساً»؛ هر چند کافر باشد؛ هرچند فاسق باشد؛ هرچند فاجر باشد؛ هر چند مرد باشد؛ هرچند زن باشد؛ هرچند کودک باشد؛ هرچند جنین باشد؛ هرچند داخل رحم باشد: «مَنْ قَتَلَ نفساً بِغَیرِ نَفْس أوفَساد فی‌الارض فَکان َما قَتَلَ النَاسَ جمیعاً» اگر کسی نفسی را بکشد بدون اینکه کسی را کشته باشد یا افساد فی الارض کرده‌باشد، «فَکان َما قَتَلَ النَاسَ جمیعاً» مثل این است که همه مردم را کشته است. خدای سبحان برای نشان دادن اهمیت موضوع می‌فرماید همه مردم را کشته است. آیا حتی امام معصوم (ع) هم جزو این ناس (مردم) است؟ بله حتی معصوم (ع) و انبیا (ع) هم جزو آنان است و گویا همه این‌ها را هم به قتل رسانده‌است.»
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد، تعداد سقط‌ها و قتل جنین عمدی در هر سال و بر اساس تخمین‌هایی روشمند، بین ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده‌است. به عبارت دیگر، در ایران در هر روز حدود ۱۰۰ جنین، یعنی در هر دو دقیقه و چند ثانیه یک جنین به قتل می‌رسد، اما برای هیچ کدام از این قتل‌ها دادگاهی تشکیل نمی‌شود و هیچ‌کس از این جنین‌های کشته شده دفاعی نمی‌کند!
سقط غیرقانونی روزانه ۱۰۰۰ جنین
در سال ۸۵ سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد حدود ۳ هزار مورد در کل کشور از این سازمان مجوز سقط دریافت کرده‌اند؛ سال ۹۴ نیز این آمار را حدود ۱۰ هزار مورد اعلام کرد. در حالی که آمار تمام سقط‌ها یعنی سقط‌های قانونی و غیرقانونی بسیار فراتر از این اعداد و ارقام است.
سال ۷۴ وزارت بهداشت اعلام کرد، ۸۰ هزار سقط‌جنین در سال داریم یعنی حدود ۲۲۰ جنین در هر روز سقط می‌شوند! در این فاصله زمانی آمار دیگری نداریم تا سال ۹۲، که وزارت بهداشت آمار سقط جنین را ۲۵۰ هزار جنین در سال اعلام می‌کند؛ یعنی هر روز حدود ۷۰۰ انسان زنده توسط پدر و مادر خود از طریق «سقط» کشته می‌شوند! در جدیدترین آمار در سال ۹۶ نیز، دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت اعلام کرده که سالانه «بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار» سقط جنین غیرقانونی در کشورمان انجام می‌شود؛ یعنی طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، هر روز هزار جنین در کشورمان توسط والدین کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است!
نکته مهم دیگر در این رابطه، گسترش بازار قاچاق دارو‌های سقط جنین است؛ این دارو‌ها به آسانی در دسترس هستند. این در حالی است که هیچ نوع فرهنگ‌سازی و آموزش خاصی از سوی وزارت بهداشت و پزشکی قانونی برای مقابله با این روند صورت نگرفته‌است.
بهانه تراش برای قتل جنین!
پای صحبت موافقان سقط جنین که بنشینی، جز بهانه چیزی نمی‌شنوی! برخی از آن‌ها می‌گویند که هنوز برای بچه‌دار شدن زود بوده و می‌خواهند به گردش و سفر بروند. آن‌ها در مورد اطرافیانشان که صاحب بچه شدند و از اهدافشان دور مانده‌اند، صحبت می‌کنند و می‌گویند که وجود «بچه» دست و پاگیر است!
شیما یکی از همین زنان است که هفت سال از ازدواجش می‌گذرد، اما هنوز قصد بچه‌دار شدن ندارد. او که یک جنین را سقط کرده به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «وقتی فهمیدم باردار هستم، شوکه شدم، چون که نه من، نه همسرم و نه حتی خانواده‌هایمان بچه‌ای نمی‌خواستند و شرایط برای آمدنش فراهم نبود. برای همین چند داروی سقط جنین را تهیه کردم و او را از بین بردم.»
این خانم ۳۹ ساله در پاسخ به این سؤال که چطور با قتل یک انسان کنار آمده‌است، می‌گوید: «اوایلش عذاب وجدان داشتم، اما وقتی هیچ‌کس آمادگی حضور این بچه را نداشت، مطمئنم که با به دنیا آوردنش او را عذاب می‌دادم.»
متأسفانه یکی از دلایل افزایش آمار سقط جنین، ساده‌انگاری همین اقدام است. آن‌ها با بهانه‌های مختلفی خودشان را تبرئه می‌کنند و با گول زدن خودشان از عذاب وجدانشان می‌کاهند.
برخی دیگر از افراد که قبلاً پدر و مادر شده‌اند و فرزند دوم یا سومشان را سقط کرده‌اند نیز از نگاه منفی جامعه به تعداد زیاد فرزند صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که دوستان و اقوامشان مسخره‌شان می‌کنند و می‌گویند: «مگر شما کاری به جز بچه‌دار شدن بلد نیستید؟» به همین دلیل آن‌هایی که تحمل این نگاه‌ها و حرف‌های منفی اطرافیان را ندارند، سقط جنین را به تعداد بیشتر فرزند ترجیح می‌دهند و مرتکب قتل عمد می‌شوند.
دستور رئیسی برای برخورد با مراکز زیرزمینی سقط جنین
سقط جنین در ایران تبدیل به یک نسل کشی بزرگ و وحشتناک شده و نیاز است دستگاه‌های امنیتی و قضایی هرچه سریع‌تر در این مسئله ورود کنند.
آبان ماه امسال سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان پزشکی قانونی و همچنین پس از نشست با فعالان حوزه مطالعات آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: «سقط جنین، مادامی که با مجوز پزشک و در چارچوب رویکرد درمانی باشد، مانعی ندارد، اما موارد غیرمجاز آن باید به عنوان حرام شرعی مسلم، قتل نفس محترمه و خلاف نظامات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.»
او افزود: «دادستان‌ها باید به شدت با افرادی که برای سودجویی در مراکز زیرزمینی اقدام به این کار می‌کنند، برخورد کنند. در این زمینه لازم است نشست‌های مشترک با وزارت بهداشت و مسئولان حوزه سلامت نیز داشته باشیم تا به یک راهکار صحیح در این خصوص دست یابیم.»
چه باید کرد؟
به طور حتم اگر حساسیت «سقط جنین» در جامعه به اندازه قتل عمد کودک به دست والدینش باشد، افراد کمتری اقدام به سقط جنین خواهند کرد. همچنین اجرای جدی و قاطعانه‌تر قانون در خصوص مجازات والدین و مباشران «سقط جنین» (پزشک، ماما و داروفروش) و پیگیری مستمر این مجازات‌ها، موجب کاهش آمار آن خواهد شد.
همچنین می‌توان برخورد‌های صورت گرفته با مجرمان قتل عمد جنین را رسانه‌ای و از این طریق بازدارندگی بیشتری ایجاد کرد.
از طرفی با توجه به فروش آزادانه دارو‌های سقط جنین در داروخانه‌ها، مطب‌های خصوصی و مراکز ارائه خدمات سلامت، اگر بازرسان وزارت بهداشت، بازدید سرزده و به صورت مستمر داشته باشند، می‌توانند مانع از این اقدام غیرقانونی شوند.
اطلاع‌رسانی به مردم پیرامون آسیب‌های خطرناک جسمی، روحی و روانی ناشی از انجام سقط جنین نیز کم‌تأثیر نخواهد بود.
همچنین با ممنوعیت کاری مادام‌العمر پزشکان، ماما‌ها و مباشرانی که اقدام به سقط غیرمجاز (حتی یک سقط) کرده‌اند، آمار قتل عمد هزاران جنین در کشور کاهش خواهد یافت.

منبع: روزنامه جوان                  


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا