تأثير مشاغل بر باروری 

?نکته های شنیدنی

#تأثير_مشاغل_بر_باروری

صنعتی شدن جهان در قرن گذشته اگرچه منجر به تولید محصولاتی شده که در بسیاری از جهات سبب بهبود شرایط زندگی انسان گردیده است، ولی در برخی موارد این تولیدات و یا شغل های مربوط به آنها، برای بهداشت و سلامت عمومی جامعه مضر بوده و منجر به اختلالاتی در ارگان‌های مختلف بدن انسان از جمله دستگاه تولید مثل که از سایر ارگانها حساس‌تر می‌باشد، خواهد شد.

نوع اختلال در دستگاه تولید مثل بستگی به عوامل متعددی از جمله نوع و میزان ماده، مدت تماس (حاد یا مزمن) و زمان تماس (قبل یا بعد از لقاح) داشته و بر اساس این فاکتورها و عوامل محیطی مضر، می توانند سبب کاهش باروری، ناباروری، سقط جنین، نقص مادرزادی و یا سرطان دستگاه تناسلی شوند.

عوامل محیطی مضر دستگاه تولید مثل شامل حرارت، اشعه های یونیزه و غیر یونیزه، فلزات (شامل سرب، جیوه، کادمیوم و غیره)، استروژن های صنعتی، آفت کش ها، حلالهای شیمیایی، سیگار و مواد مخدر، الکل، قهوه، داروها و افزودنی های غذایی می‌باشند.

طبق تحقیقات صورت گرفته به نظر می‌رسد مشاغلی مانند: رانندگی، کشاورزی، صنعت نخ و پارچه و فروش آن، تعمیرات، جوشکاری و… در مردان، ناباروري شیوع بیشتری از دیگر مردان جامعه دارد.

? مطالعاتی نیز درباره اثر تماس های شغلی بر قاعدگی انجام گرفته است که عوامل خطر فراوان موجود برای قاعدگی را توجیه می‌کند.

این عوامل شامل فعالیت شدید فیزیکی، استرس روحی روانی ناشی از کار، گرما و سرما، ارتعاش، نوبت کاری، مسافرت هوایی، تماس با عوامل شیمیایی متنوعی مانند فرمالدئید پرکلرواتیلن، تری نیترو تولوئن، استروژنها، داروهای سیتوتوکسیک و…. می باشند. زنان در مشاغل مختلف در اثر تماس با یک یا چند عامل از عوامل مذکور به طور شایع تر از گروه‌های شاهد دچار انواع اختلالات قاعدگی مانند:

آمنوره (قطع قاعدگی) اولیگومنوره (میزان کم خونریزی)

هیپر منوره (میزان زیاد خون ریزی) منومتروراژی (لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی) و دیسمنوره( درد قاعدگی) می شوند.

همچنین اختلالات قاعدگی و عدم تخمک گذاری و سقط خودبه‌خودی در اثر کار فیزیکی سنگین، کار در اتاق عمل (بیهوشی) و دندانپزشکی و عوارض شغلی دیگر مثل مواد ضدعفونی کننده، فلزات سنگین، حلال های شیمیایی و… اتفاق می‌افتد.

با توجه به اینکه موارد زیادی از این اختلالات از تماس های شغلی ناشی می‌شود جای آن دارد که متخصصینی که به ارزیابی و درمان این اختلالات می‌پردازند به جنبه های شغلی آن نیز توجه داشته باشند.

?منبع: نگاهی نو به سلامت و باربری، صفحه ۱۰۳ و۱۰۴.

کدمطلب:970619 2PC


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا