توصیه بهداشتی: مکمل های ویتامین؛ هرچه کمتر، بهتر

امروزه در کشور های توسعه یافته عده کمی از افراد دچار کمبود های تغذیه ای هستند ولی مصرف مکمل های غذایی همچنان یک بازار چندین میلیارد دلاری را به خود اختصاص می دهد. به منظور بررسی رابطه بین مصرف مکمل های غذایی و مرگ و میر در زنان سالمند،محققان به تحلیل داده های مربوط به مصرف مکمل ها توسط 38772 فرد شرکت کننده در مطالعه سلامت زنان آیوا ( با میانگین سنی 62سال درابتدای مطالعه) بین سالهای 2008-1986 پرداختند.

میزان مرگ ها به صورت سالانه بر اساس بانک های اطلاعاتی ایالتی و ملی ثبت مرگ و میر مشخص شد.تحلیل ها بر اساس بیش از 10 عامل مخدوش کننده احتمالی از قبیل سن و مصرف الکل مورد تعدیل قرار گرفتند.

 مصرف روزانه حداقل یک مکمل غذایی بنا به اظهار خود فرد، از 63% در سال 1986به 85% در سال 2004 افزایش یافته بود ( میانگین پیگیری 19 سال). با این حال به استثنای کلسیم، مصرف هیچ مکملی با کاهش خطر مرگ های ناشی از سرطان، قلبی- عروقی یا ناشی از تمامی علل همراهی نداشت. بر عکس، مصرف چند مکمل خصوصاً آهن (با یک همراهی قوی و وابسته به دوز) و مس، با افزایش معنی دار خطر مرگ همراه بود.

رهنمود:

یافته این پژوهشگران در مورد کلسیم باید در کنار سایر شواهد موجود تفسیر شود: سایر مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های کلسیم می تواند خطر بیماری قلبی- عروقی را افزایش دهد ولی در این مطالعه بر اخلاف آنها، تعدیل از نظر مصرف آسپرین با دوز پایین صورت نگرفته است. علیت معکوس را نیز می توان به عنوان توجیهی برای مضرات بالقوه یافت شده برای مولتی ویتامین ها و سایر مکمل ها در این مطالعه مطرح کرد؛ یعنی بیمارانی که سلامت نامناسبی دارند ممکن است مکمل های غذایی را بیشتر مصرف کنند. با وجود این، به نظر می رسد که احتیاط در مورد مصرف مکمل های غذایی توسط افراد دارای تغذیه مناسب الزامی باشد؛ که این نکته از نظر بیولوژیک هم منطقی به نظر میرسد. مصرف اتفاقی مولتی ویتامین ها یک علت شایع مسمومیت (خصوصاً در کودکان) محسوب می شود.

بدن راهی برای دفع آهن یا مس که از طریق مکملهای شیمیایی جذب بدن می شوند را ندارد و هر دوی این مواد در سطوح بالا باعث مسمومیت کبدی می شوند. بنابراین در جوامع پیشرفته، پزشکان به اکثر افراد توصیه می کنند که بر حفظ یک رژیم غذایی سالم تمرکز داشته باشند و مصرف مکمل های غذایی به کمبود های تغذیه ای علامت دار محدود شود.

پی نوشت موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان:

مفتخریم که در منابع غنی طب اسلامی ایرانی، حکمای ما برای تامین عناصر مورد نیاز بدن، راهکارهایی بدون عوارض در سبک زندگی توصیه نموده اند.

استفاده از حسوم (کفگیر آهنی) در فرایند پخت پز و ظروف مسی و سماورهای برنجی از این قبیل می باشند تا عناصر مورد نیاز به صورت یون جذب بدن شوند و نه به شکل مولکولی.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    برای کسی که می خواست قرص ویتامین دی بخره و منصرفش کردم جایگزینش چیه؟
    برای تامین ویتامین های مختلف برای مادر شیرده و نوزادش علاوه بر ظرف مسی و برنجی و حسوم و خوردن کله جوش چه نکاتی رو باید انجام بده؟ با تشکر

    1. با سلام و احترام
      در خصوص جایگیزین قرص های شیمیایی ویتامین ها و مکمل ها در سایت مطالب زیادی وجود دارد لطفا جستجو و مطالعه نمایید.
      برای نمونه لینک دو مورد تقدیم می شود:
      جایگزین قطره مولتی ویتامین و قطره آهن
      جایگزین قطره AD
      گروه مدیریت سایت

  2. سلام و احترام پدرو و مادرم گوشت قرمز مصرف نمی کنند. برای تامین ویتامین B12 از چه مواد خوراکی می توان استفاده کرد؟ ایا مصرف مولتی ویتامین برای سنین بالا مانعی دارد؟

    1. با سلام و احترام
      بهتر ميباشد از اكسير شاه انگبين استفاده شود.
      گروه مديريت سايت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا